Beretninger 2006 Klik=menu
Reload menu News from this summer Updated: 2006-08-30 Comments

29. August 2006: Regn og vindstille
Moralen var høj og humøret i top, da vi mødtes i småregn og vindstille. Efter et par øl med DEN2 og DEN45 var vi klar til at træffe en kvalificeret beslutning om at gnaske en bryggeburger i os, og det var ikke så skidt. Kort efter start var der ikke længere tale om småregn, og sådan blev det ved, medens bryggeburgeren blev fortæret med velbehag. Dog syntes vi ikke, den levede helt op til den standard, som Bryggen selv satte da de var nye på havnefronten.

Desværre kan jeg således ikke rapportere fra klubben...

22. August 2006: Skæv lureluft
Igen truede de med regn og endda torden, og igen fik vi faktisk en stort set tør aften med lækker luft. Banen var godt nok mindst 25 grader skæv og vindspringene var mange, men pyt... Vi prøvede at placere os til start, men godt et halvt minut gik det galt, da jeg troede vi kunne smutte bagom DEN2. Det kunne vi egentlig også godt, - altså smutte bagom, men så kunne vi ikke holde linien. Bang. Kort efter start måtte vi vende ind mod klumpen og slå igen til læ af klumpen for overhovedet at komme over linien.
Nøiiih, - der var aggressivitet nok i feltet. Allerede på første opkryds tror jeg, vi måtte vende os fri af udstødning op imod 10 gange. Det gør nas. alligevel havde vi kontakt til feltet, og da spileren kom op, lå vi vel 3 bådslængder bag DEN11, DEN277, DEN9 og et par stykker mere, medens DEN400, DEN45 og DEN340 var trukket fra hovedfeltet. DEN9 havde vi utroligt meget glæde af ved bundmærket, da de valgte ikke at give plads, så vi sad på mærket og hilste pænt medens blandt andre DEN2 susede forbi. Det er spøjst så forskelligt, man kan se en situation. Vi oplevede et klart overlap ved 2 bådslængderslinien, og desuden så vi at DEN9 lå vinkelret på os før mærket, - klar til en 3 tons T-bone. DEN9 oplevede det sikkert på en helt anden måde, og sådan er kapsejlads.
Nå rundt om os selv og tilbage og rundt om mærket, som jo skal passeres på rette side, og så op med kikkerten. Den underlige vind gjorde sit til, at vi ved topmærket ikke behøvede kikkerten længere... Faktisk kunne vi nå at få glæde af DEN9 ved bundmærket een gang til, men det lykkedes heldigvis at runde bundmærket udenpå DEN329 på en måde, så DEN11 slap indenom og DEN9 slap afsted. Igen var vinden under land gunstig, og en overgang så det ud til, at vi ville hente blandt andet DEN358 og de tre fra bundmærket, men så rummede den også for dem, og slaget var tabt. Akja, en skøn aften på vandet blev det jo til trods enkelte skønhedspletter, og så blev der jo lagt i kakkelovnen til et spændende opgør henover weekenden.

Klubrestauranten var helt oppe på dupperne, da vi landede deroppe lidt over halv ni. Elektronikken var skiftet,  maden var klar, og der gik ikke længe før jeg havde fået bestilt, betalt og udleveret en gang mad og fad, og sikke skønne sager... Der var tale om en velvoksen og velkrydret portion penne a la classico (eller noget) med en god og saftig kotelet ovenpå, og det smagte simpelthen fremragende, - intet mindre. Der var enighed hele bordet rundt om, at det spiser vi gerne hver gang. Man kan næppe komme ret meget nærmere fem ud af fem spritblus end dette, men der skal jo være plads til den extraordinære, så vi ender på fire store spritblus med pil op, og vi kommer bestemt igen. Tak for mad.

15. August 2006: Utroligt lidt regn
Det har ellers regnet en del på det sidste. Nærmest som en hævn efter den rekord varme og tørre juli. Denne eftermiddag var ingen undtagelse. Jeg sad i styrtregn klokken 1630 og tænkte. Vi aflyser. Klokken 1740 landede jeg på havnen i blå himmel og pipfugle med en let brise fra det nordvestlige hjørne. Mageløst.
Bang. Skæv linie, bang og dejligt afsted. Ikke verdens nemmeste bane at læse med alle de store skyer. Vi slog syd i, hvor vi fulgtes med DEN340 og et par stykker mere, og derude var der en dejlig skralder at vende i. Lidt senere blev det til en skralder, som vi slog i, medens 340 forsatte ud på fløjen, og det gjorde de ret i. Lidt senere mødte vi hovedfeltet, og da DEN340 havde rundet toppen i ensom majestæt fulgte forreste del af feltet bestående af DEN400, DEN358 og DEN134 i nævnte rækkefølge. Da vi endelig var blevet enige om, hvordan spileren skulle sættes, kom den op i et flot ottetal, så DEN400 stak lidt af og satte efter DEN340 medens vi endelig fik styr på spileren og sejlede rundt om DEN358. Andet opkryds var en gyser, men vi holdt stand undtagen at DEN358 igen gik forbi. Vi hentede dem til gengæld ikke på andet spilerben, hvor den ene spilkop nærmest exploderede under presset fra spileren... Ret meget rod; Sidste opkryds gik med at hente DEN358, og det var sådan set meget tæt på at lykkes os at sige styrbord på mållinien, men kun tæt på... Tillykke til DEN340, - det så flot ud.

Klubben var vistnok lidt befippet over, at vi kom ind så hurtigt. De kunne jo ikke vide, at banen havde været elendig, skæv og endda også forkert - kort kryds - langt slørben. Iøvrigt var der ikke strøm på dankortfætteren, så man kunne ikke en gang få øl, medens man ventede på mad. Uanset dette, så kæmpede de en brav kamp for at følge med ude i køkkenet, og min bøf var da også ok, - selvom der ikke var peber på den. Kartoflerne smagte fint, men de var altså kun lunkne. Salaten var frisk, men den knasede så meget, at jeg måtte opgive at spise den. Jeg tror desværre ikke, vi kan knibe os over eet enkelt spritblus, - dog med pil opad fordi der blev kæmpet så godt. Kom igen.

8. August 2006: Mere sommer
Det var en rigtig lækker sommeraften. Detaljerne står lidt svagt, men jeg husker at vi startede rigtig godt helt nede ved mærket. Meget skæv linie. Kun D45 til læ. Ret hurtigt landede vi i en 20 graders rummer, og så var Silden forbi. Resten af sejladsen sejlede vi os ned, ned og atter ned på trods af en ihærdig indsats ombord. Jeg tror nok vi endte et sted i midten af feltet. En lidt sløj fornemmelse, da vi lissom startede med at ligge nærmest forrest. Silden vandt iøvrigt i klassisk silde-stil... tillykke med det.

Jeg kan heller ikke huske, hvad klubben serverede, men jeg husker ikke noget dårligt, og så må det jo have været ok. Jeg husker til gengæld, at der var trykt menukort for sæsonen, så allerede her kunne vi glæder os til peberhakkebøffen næste tirsdag, - et glimrende initiativ fra hovmesterens side.

1. August 2006: Varme og vind

De havde lovet mellem 5 og 8 meter fra det sydlige drejende øst. Vind var der masser af. Faktisk peb det lidt da vi mødtes på båden; Peter havde hørt noget om 14mm regn, men det kom først, da jeg sad i bilen på vej hjem, og hold da op... Nå; Fin linie, opned bane og bang... vi kom ret godt afsted med D11 og de fleste andre bag os. Lidt ude slog vi ind under land, og der kunne vi se, at D329 og især D400 havde fået en meget fin start. De var allerede pænt foran. Vi slog udad og knald, sagde det. Det var bakstaget, der gik. Vende igen. Peter ned og rode efter dimser i kahytten. Fixe lidt og rundt igen. På layline mødte vi D45, og da det jo er kapsejlads, var vi nødt til at sende dem lidt ekstra langt syd i. Det virkede. Vi så dem ikke igen. Vi rundede første mærke som treer. Spileren kom op og det var en herlig spilertur. Vi undrede os lidt over at D9 ikke satte spiler, men det var vist noget med at faldet var kommet til vejrs uden at få spileren med. Feltet spredte sig godt, men der var vind nok, så vi valgte at blive i midten. Vi rundede også andet mærke som treer, og vi mente selv, at vi havde hentet lidt på D400 og D329 i front. På andet krydsben måtte vi beskæftige os en del med en eller anden kummefryser 43, som ikke kunne finde vej ud af 101 feltet; Ret irriterende, og det betød at vi også måtte bruge lidt kræfter på at lægge låg på D11, og så sagde det ovenikøbet bang igen; Det netop reparerede bakstag gik nu i stykker på en anden måde. Jeg tror sq Torben spiser for meget rugbrød, når han sådan to gange i træk hiver bakstaget i stykker. Vende; Finde ting; Fixe og vende igen, - og så var de to forreste både smuttet. Der var stadig luft til hovedfeltet, så spilersejladsen var ret udramatisk; Vinden havde lagt sig lidt, så vi skar en anelse mere, og tog lidt afstand til D11. Rundede bunden som treer, og sidste opkryds drejede sig bare om at holde på D11, - og også lidt på D358, som pludselig begyndte at true med at stikke snuden frem. Faktisk gik D358 forbi D11 på de sidste 600 meter af banen ved at placere sig rigtig godt på banen. Alt ialt en herlig sejlads med mindst 10 Aphroditer på vandet, og en flot sejr til D400, som lå forrest fra start til slut.

Klubben serverede sprængt svinekam med kål og kartofler, og det var udmærket. Jeg tror, vi ligger i underkanten af 4 spritblus, og det er fordi, der kunne godt have været et stykke kød mere.

27. juni 2006: Sommer, rigtig dansk sommer

Dagen startede rigtig gråt og trist; Ret ærgerligt; Især fordi besætningen fra D18 kom på besøg helt fra Kerteminde for at se, hvordan vi gør herovre i Øresund. Nå; Det klarede lidt op ud på eftermiddagen, og i løbet af aftenen skiftede vejret til skyfrit med den lækreste let til friske vind fra noget vestligt. Vi fik fordelt de tre gutter fra 18eren på 9eren, 45eren og os selv og afsted det gik.
Derude var det frisk vind fra nogle af de sidste skyer, vi så den aften, og derfor sprang vinden en del. Vinddrejningen skulle dog komme først syd i banen, og da fordelen også lå i bagbord ende, susede vi derned og fik en god start med fart i kassen og DEN2 og resten af feltet til luv. Efter lidt hiven i snore og koncentreret styrearbejde fik vi møvet os op over 2eren, som blev tvunget til at vende, og da vi selv slog ind over for at holde kontakt med feltet, lå vi foran. 277, 45, og 400 var i sigte, men vi rundede so klart første båd. Spiler op. Vi tog en lille smut nord i banen for at sikre os styrbord fordelen ved bunden, men det var ikke nødvendigt. Vi rundede også bunden som etter. Desværre gik der lidt kuk i nedtagningen, så koncentrationen på den første del af krydset var ikke i top. Det koster. 45 og 400 var faktisk stukket af, da vi endelig fik samling på os selv. Vi rundede vist resten af mærkerne som treer, og resten af vejen gjaldt det om at holde 9eren og 277 bag os. Vi fik generet 277 et par gange, men til gengæld måtte vi lade 9eren løbe på den sydlige fløj. En overgang så det ud til at 9eren ville gå forbi, men på den sidste tredjedel af opkrydset fik vi alligevel slået så godt på vinden, at 9eren blev sat af. Resultatet blev, at 400 og 45 kom først, - fulgt af 134, 277 og 9, og således kom gutterne fra D18 ind på anden, tredje og fjerdepladsen. Det var vist lige i øjet, - masser af action til de nysgerrige fynboer. Tak for en fed sejlads.

Oppe i klubben skulle vi sføli lige fortælle nogle løgnehistorier, medens vi gnaskede dagens sejlermenu i os; Det var en udmærket wienersnitzel med stegte kartofler, salat og lidt sovs... Ikke stor madkunst men glimrende til prisen... sølle 60 kroner. Jeg tror faktisk, den er oppe i tre til fire spritblus. Man må heldere komme igen for at se om de kan holde kadencen. God sommer og på gensyn til august.

Morten, DEN134

20. juni 2006: Sommeraften igen??

Utroligt men sandt. Endnu en fabelagtig aften. Ingen faste gaster, - kun Peter og undertegnede. Vinden skulle stå i syd og dreje over i sydøst, så planen var at komme syd i og få et vindspring. Der var nogen byger, som drejede det hele lidt rundt. Femten minutter før start var fordelen ikke markant i bagbord ende. Vi timede afstanden mellem et fiskeflag og linien, og så var vi klar. Tre minutter før start var fordelen markant i styrbord ende, så planen blev ændret. Desværre lå D329 på lur det helt rigtige sted, så vi måtte søge til læ af dem. Bang. Kort efter starten slog vi nord i for at få fri vind. Vi blev fulgt af D277 og D283. Efter et par minutter slog vi sydover med hovedfeltet til læ. Vi kunne se D45, D400 og D11 i toppen af hovedfeltet, men da vi mødtes, var vi klart foran hele balladen. Vi slog over på layline, og der gik vi også klart foran D277 og D283, og vi rundede som første båd. Desværre kendte vi ikke banen, så vi sejlede trekant og afventede et træk fra dem bagved. Det betød, at D400, DEN9 og D277 blev lukket ind i kampen. Lidt ærgeligt, men man kan jo ikke nå alt, når man kun er to mand. Vi kørte lidt nord i for at få styrbord fordelen ved mærket, men det var ikke nødvendigt. Vi rundede også bunden som første båd. Herefter blev det lidt svært, men vi valgte at holde på hovedfeltet, hvor D45 var i udbrud. Medens vi gjorde det, satsede D400 og D9 alt og vandt ved at gå nord i helt inde under land. De var desværre foran ved topmærket. Vi rundede nærmest samtidig med D277. Dennegang valgte vi den sydlige del af banen. Det var nu mest fordi vi ikke havde haft tid til at flytte spileren. Desværre kneb D277 sig foran på det, for vinden var drejet, så der var skæring hele vejen på samme halse. Sidste opkryds handlede kun om at holde D45 nede i sækken. Det lykkedes på forbilledlig vis, og jeg kan afsløre, at vi var ganske godt tilfredse med en fjerdeplads i aftenens sejlads. Tak for en herlig aften på vandet og tillykke til D400.

Ved desværre heller ikke, hvad  klubben serverede denne gang.

13. juni 2006: Sommeraften
Vi havde en fantastisk aften på vandet. Ingen af de faste gaster var med ombord, så det blev en rigtig hyggesejlads, og vi kom vist i mål et sted i nederste halvdel af feltet, men en rigtig sommeraften på vandet - det var det.

6. juni 2006: Lækker luft igen

Igen en helt fantastisk aften på vandet med både lækker luft og solskin. At vi ikke helt fik læst banen rigtigt, - se det er en helt anden snak. Efter en udmærket start var vores vurdering nemlig den, at vinden var bedst ude. Det var der bare ikke, så selvom det en overgang så endda rigtig godt ud med DEN45 til læ og DEN11 gået i stå endnu mere til læ, så fandt de noget derinde under land, for oppe ved toppen var de pænt foran. På spiler benet hentede vi et par både, men det var ikke nok, så løbet var ligesom kørt; Resten af banen rundt måtte der kæmpes "fra hus til hus", og vi kom vist ind et sted midt i feltet. Tillykke til DEN277, som kom først ind, og tak til vejrguderne, som virkelig var i det milde hjørne.

Ved ikke, hvad  klubben serverede dennegang.

30. maj 2006: Lækker luft

Vinden var vel mellem 6 og 8 meter fra nordvest, og vi lagde en god lang bane med et kryds på 1,3 sømil. Linien var også pænt lang, - godt 200 meter med en lille fordel ved bagbord mærke. Bang og afsted kom de; De fleste 101ere startede på styrbord halse ved bagbord mærke. Desværre kunne vi ikke følge slagets gang i detaljer, da afstanden var for stor, - og desuden er der faktisk nok at gøre på sådan en dommerbåd. DEN329 kom dog først i mål tæt fulgt af DEN277 og DEN45. Tillykke.

Klubben serverede flæskesteg med sovs og kartofler og sprøde svær, og det var rigtig godt. Denne gang lander vi helt oppe på fire spritblus. Der var masser af mad med masser af smag. Uhadada.

23. maj 2006: Blæsevejr
Kun en lille håndfuld sejlere trodsede vejret og tog på vandet. Vi andre sad i klubben og hyggede os. Menuen bestod af tre frikadeller med surt, sovs og kartofler, og det var udmærket uden at være prangende. Faren for proteinchock var ikke overhængende. Vi kan lige akkurat snige os op på 2 spritblus med pil op.

21. maj 2006: Lloyd Cup

Vejret var ikke fedt, da vi mødtes for at sejle Lloyd Cup. Det så rigtig mørkt ud, og vi var meget tæt på at foretrække frokost i klubben fremfor madpakker på sundet. Ud kom vi dog. Kort før start sprak sokken på fokkefaldet. Derefter begyndte det at regne. Aftalen blev, at vi da lige kunne se, hvordan det gik på første opkryds. Bang. Bang og atter bang. De er jo krudtgale! Har skydemesteren fået hikke? Vi læste, at proceduren var efter reglerne, men de skød hele tiden. Vi endte med at lave en skudstart, - nøjagtig eet minut efter vores start. Foran os var der således DEN2, DEN9, DEN45, DEN358, DEN400. Bag os var der ingen, og DEN320 var ingen steder. Efter forbløffende kort tid havde vi kontakt til feltet. Der var masser af gode vindspring at arbejde med, og vi rundede første mærke som sidste båd - lige efter næstsidste båd. Jeg tror nok DEN9 var i front på dette tidspunkt. På spilerbenet hentede vi et par stykker, ligeså på krydset, og så var det pludselig et spørgsmål om, hvorvidt vi skulle prøve at hente DEN400, som lå alene i front, - eller om vi skulle holde på de andre. Vi prøvede begge dele, og sendte blandt andet DEN45 ud i en superlækker overhøjde, men DEN400 hentede vi ikke... Flot sejlet af DEN400.
Anden sejlads startede noget bedre. Vi var i den rigtige ende af linien med DEN2 til læ og resten til luv, - pånær DEN9, som ikke deltog i anden sejlads. Igen var der masser af spændende vindspring at arbejde med, og vi nåede toppen som tredje båd, - lige bag DEN45 og DEN400. Det var vist nogenlunde status quo ved bundmærket og igen ved topmærket. På sidste spilerben hentede vi DEN400, og vi rundede bunden samtidigt. Vi valgte den nordlige ende af banen, for der var der mørke skyer. Næste gang vi mødtes, var DEN400 pakket godt ned, men DEN45 må have gjort noget rigtigt, for de var pludselig rykket i front. Resten af vejen var det noget med at holde på DEN400 og hente DEN45... det er altså ikke nogen let opgave, så den måtte vi nøjes med at løse 50%. Resultat blev at DEN400 lå a point med DEN134, men DEN400 tog første pladsen  med placeringerne 1 og 3; Tillykke. Vi blev toer med placeringerne 2 og 2.

Alt ialt igen en herlig dag på vandet med masser af små kampe bådene imellem undervejs, - og vejret blev jo faktisk rigtig godt efter de første 10 minutters regn. Tak for et godt stævne.

16. maj 2006: Mørke og småregn

Brrr. Cirka 12 grader og 6-8 meter fra sydøst, overskyet med en tendens til småregn. Nå, det er jo også kun forår. Ude i suppen lå linien fint med en anelse fordel i bagbord ende, så vi futtede nedad linien for at starte på styrbord halse. Bang. Vi kom godt afsted med DEN400 dejligt låst til læ. Vi diskuterede, om vi skulle vende ind foran DEN9, men vi nølede så længe, at de traf beslutingen for os. Vi skulle med derind. Dog synes vi, at vinden flovede lidt for meget derinde, så vi slog ud igen. DEN9 derimod fortsatte derindad, og det gav pote. Nieren rundende først. Spiler op. Tror vi hentede lidt medens vi holdt DEN400 bag os. Nieren lavede en meget fin bundrunding, så vi var nødt til at starte krydset med et par vendinger. Æv. Igen stak Nieren lidt af under land medens vi måtte koncentrere os lidt om at holde DEN400 og DEN45 væk. Det gik egentlig godt indtil vi kom ud i 10-15 bådslængders overhøjde ved layline. Det var en-vitation, som DEN45 ikke kunne sidde overhørig. Spilerbenet blev faktisk lidt af en gyser. DEN45 rundede tættere på, og Nieren valgte en bane langt nord i, som betød, at vi kun var 4-5 bådslængder fra dem ved bundmærket. Sidste opkryds formede sig nogenlunde ligesom næstsidste inklusive overhøjden, og det betød, at DEN45 gik forbi os... så kan vi måske lære det. Tillykke til DEN9, som sejlede meget overbevisende, og tak for en herlig aften på vandet.

Klubben serverede en god luns kalkun med en dejlig velbagt kartoffel, salat og noget rigtig godt nams vistnok med hvidløg. Peter kan ikke lide fugle, så hans vurdering er det ikke fair at bruge i vurderingen. Selv synes jeg, det var udmærket, og Teis var nærmest tæt på begejstret (også selvom der ikke var gratis øl), så jeg tror vi lander på 3 spritblus med stor pil opad, selvom portionen måske nok var en kende for klejn.

Alt ialt igen en rigtig god aften i sejlklubbens regi.

9. maj 2006: Endelig... Solskin

Vejret var fantastisk. Der var mindst 20 grader og bragende sol med en lækker brise fra tæt på syd. Utroligt. Allerede klokken 1740 var vi i stand til at stå til søs, så vi fik kigget lidt på mastetrim og sejltrim. Lækkert. Linien lå fint, men vinden drejede en anelse lige inden vores start, så der var en lille fordel i styrbord ende; Trængsel. Bang... afsted kom vi. Ret godt endda. Allerede klokken 1200 vidste DMI, at vinden ville dreje 180 grader mellem 1700 og 2000, så der var ingen tvivl om, hvor man skulle hen. Dog var der lidt strømlæ at hente inde under land lige efter starten. Senere så vi vinden ligge ude, og der futtede vi så ud og mødte DEN11, som vistnok lå i front. Vi troede vi kunne klemme os foran, men så gik vinden amok. Vende, accelere, grine lidt af DEN45,som vendte for langt inde, så de lå stille medens vi sejlede. Det blev en kort griner, for DEN277 kom pludselig buldrende bagfra med fuld sejlføring, og inden vi kunne nå at sige vindspring, var vi blevet overhalet af DEN277, DEN2, DEN45 og DEN11. Æv. Det er fint med stilleleg i let luft, men man skal jo altså ikke falde i søvn. Da vi kom rundt skulle der krydses. DEN400 fandt noget under land, selvom vi synes vi sejlede ud i vinden og medstrømmen. Herefter var der nærmest to regulære men omvendte omgange tilbage, og heldigvis fik vi da snuppet DEN400 igen. På vej mod mål var der en fem seks både spredt over det meste af banens bredde. DEN358 var også godt med fremme, men det endte alligevel med at DEN45 kom først. Tillykke.

Klubben serverede denne gang grillet ørn i rigelige mængder og portioner. Der var gode kartofler og tilbehør, herunder noget ualmindelig godt nams eller kryddermayo eller hvad det nu var. Jeg tror, vi lander på tre spritblus, ud af fem mulige, men så er der også pil opad. Tænk! Så var der gratis øl. Utroligt, som man skal argumentere for at sælge ideen med gratis øl. Dem på DEN45 troede ihvertfald ikke på det. Helt gratis var den nu heller ikke, for vi skulle til gengæld høre lidt om Hempel Skibsfarver; Det var nu ikke så slemt, og der var rift om at få brochurer om nye smarte bundmalinger og deres anvendelse.

Alt ialt en rigtig god aften i sejlklubbens regi.

Morten, DEN134

2. maj 2006: Solskin? Forår??

Mnjah... de havde ellers lovet opklaring, men det var nu lidt diset og lidt tåget og sådan lidt overskyet, da jeg dukkede op på havnen for lige at montere storsejlet. De vejrguder... tsk tsk. Lige inden starten måtte vi sågar skynde os i regntøjet, så vi kom desværre lige 30 sekunder for sent hen til linien. Vi kom dog nogenlunde afsted... lige efter D2, men vi måtte slå indad. Ikke så skidt endda, mente vi, da vinden netop var sprunget cirka 30 grader lige før start. Strømlæ kan også bruges. De første par minutter så det rigtig godt ud. Desværre var vinden lidt død under land, så den oprindelige plan med at søge til venstre i banen (grundet vejrudsigten) havde været bedre. Dem i søen var langt foran. Uhenteligt langt. Resten af banen rundt kæmpede vi mest med D2, D50 & D277 og så havde vi også D358 og D285 efter os. Hvad der skete oppe foran så vi ikke rigtigt, men D400, D45, D329 og sikkert flere - var deroppe. Nå, selvom vi kun var to, gik det egentlig meget godt. Dog, kom vi til at koncentrere os lidt for meget om D50 på sidste opkryds, så D277 stak af og D2 var lige ved at liste indenom. Alt ialt var det nu skønt at komme på vandet. Bare spørg Poul, som sikkert stadig har lange arme. Der er mange snore, når der kun er een til at hive i dem.

Oppe i klubben oplevede vi en fantastisk aften. Netop som vi nåede skranken, var de desværre løbet tør for hakkebøffer. Ærgerligt, men det er jo hvad der sker; Det er jo svært at vide, hvor mange der kommer på sådan en tirsdag. Herefter kunne man kun få spareribs. Det syntes vi ikke lige var sagen, så vi dabbede ned i cafeen i pejsestuen - den nye fine. Vi var faktisk lige ved at bestille en burger, da pigen opdagede, at vi var sejlere, og det var rigtig skidt. Sejlere betjenes kun i den anden ende af klubhuset var beskeden. Vi prøvede at fortælle, at der ikke var mere mad, - og for den sags skyld heller ikke mere plads, og nu ville vi rigtig gerne bestille fem øl og fem burgere, men nej... sejlere betjenes kun i den anden ende af huset. I meget tålmodige vendinger foreslog vi så, at vi kunne tage jakken og kasketten af, så vi lignede almindelige mennesker, men nej... det var ikke godt nok. Ganske vist opgav damen at diskutere med os, men vi stod lissom i baren i 10-12 stive minutter, uden at der var nogen, som tog imod vores bestilling. Målløse men måbende besluttede vi at prøve een af de 9 andre spisesteder på havnen. Hvad var det lige der skete her? Var det diskrimination? Det er jo klart ulovligt! Må man kun spise burger i pejsestuen, hvis man har blanke sko og en laptop med trådløst internet?? Da ikke i en sejlklub! Tænk - på Smugglers var de både venlige, imødekommende og så havde de ovenikøbet tid og lyst til at sælge fem gange øl og burger. Som sagt... en mageløs aften.

25. april 2006: Olie
Der lugtede sært af olie nede i båden, og da jeg kiggede efter under trappen og i motorrummet, fandt jeg 4-5 liter sort, fed motorolie. Målepinden sagde helt tom. Tilsyneladende har maskinen smidt al olien på vej fra mastekran til bådplads. Desværre kunne jeg ikke nå at søbe skidtet op og trimme mast inden starten gik, så der blev ingen aftenmatch for os. Æv.

18. april 2006: På med vanten

Der var syv Aphroditer på vandet. DEN134 var ikke een af dem, og med vejrudsigten in mente gjorde det egentlig heller ikke noget. De lovede 4-6 grader, hård vind og byger; Brrr.
DEN50 var imidlertid klar, og Peter fortæller, at de havde en pragtfuld aften med 9 m/s og op til 12 stykker i pustene. Det var ikke helt så koldt, som man kunne have frygtet; Faktisk kunne man holde varmen, hvis man lige tilsatte de lange uldne og en flis til den normale beklædning. Resultatet blev DEN400, DEN9, DEN50, DEN2, DEN277, DEN358 og DEN300.

Klubben skulle angiveligt have serveret intet mindre end fantastisk mad; Kalvecuvette med store bagte kartofler, masser af bearnaise og gulerødder. Måske ikke ligefrem Michelin-mad, men altså helt i top for en sulten og lettere kuldesyg kapsejler. Jeg håber, vi er på banen næste tirsdag.

Beretninger fra 2005

© Copyright aug-06 NMMA Reproduction allowed with notice of origin.